28 joulukuuta 2015

Moottoripyöräily Vietnamissa: Da Nang - Hoi An

Ja niin se matkaa jatkuu kohti turistien suosimaa Unescon maailamnperintökohdetta, Hoi Anin rantakaupunkia, joka sijaitsee noin 25 km Da Nangista etelään.
Yksi Da Nangin suosituimmista nähtävyyksistä on Marble Mountains, noin 9 km kaupungista. 


Tämä on hyvin suosittu näköalapaikka.

Alueeseen kuuluu kaiken kaikkiaan viisi vuorta, yksi luola sekä se pakollinen temppeli.

Aamupesun aika...

Hoi An oli 1400 - 1800-luvulla merkittävä kauppasatama koko Kaakkois-Aasiassa.
Kaupunki on keskivietnamilaisen keittiön keskus.
Ruokien tyypillisiä aineksia ovat riisi, kalakastike, soijakastike, katkaraputahnaa sekä monenlaiset tuoreet vihannekset, yrtit ja mausteet.
Paitsi ruoastaan kaupunki on myös tunnettu hiekkarannoistaan.
Esimerkiksi Cua Dai Beach, joka sijaitsee noin kolme kilometriä vanhasta kaupungista, on aurinkoisella kelillä hyvin suosittu ranta.
Kun siitä vielä ajaa eteenpäin kohti armeijan satama-aluetta löytyy suuria hylättyjä tai keskeneräisiksi jätettyjä hotellirakennelmia ja tyhjiä hiekkarantoja.

Rapureikä!

Kilometrejä tänään huimat 25! Ha Noista Hoi Aniin tuli ajettua reilut 1 300 km ja aurinkoisiakin päiviä sattui muutamia.

Tässä vielä Vietnamin liikennesääntöjä pähkinäkuoressa, verrattuna Suomeen :

Liikennevalot : ne kivat värilliset tolpat risteyksissä 
Vihreä Vietnamissa: You can go.
Keltainen Vietnamissa: You can go, Suomessa vain sähkömies saa mennä keltavihreällä
Punainen Vietnamissa: You can still go ja lähtöhän tapahtuu jo hyvissä ajoin ennen vihreää, senhän näkee tietenkin ajasta, joka käy kellossa.
Punainen Suomessa: Ei se punaisemmaksi muutu, anna mennä vaan.

Muuten ajaminen Vietnamissa on melkein samanlaista kuin koto Suomessa, tai no...

Vastaantulevien kaistalla saa ajaa, niin kauan vastaan väärään suuntaan, kunnes pääsee omalle kaistalle, vaikka moottoritiellä.

Ohittaa saa sieltä missä tilaa on, tai luulee sitä olevan, heikompi väistää.

Torvi on merkinantoväline, täältä tullaan, varo tulen, ohitan tai muuten vaan tarvitsen tilaa.

Sivutieltä saa tulla eteen, jos on menossa samaan suuntaan, takaa tuleva väistää!

Ryhmitys sääntöjä ei ole, vaan oikeaan tienlaitaan ja sitten tienpoikki, kun siltä tuntuu.

Sitten se lappeenrantalainen "palloristeys" on aivan oma tarinansa ....

Nyt matka jatkuu kohti Kambozaa.

Ei kommentteja: